SIMULARE, tehnica de creare a unui model complex care sa reprezinte un proces si un sistem real si efectuarea unor experimentari pe modelul creat, in speranta de a invata ceva despre procesul sau sistemul real insusi. Prin s. se descrie comportamentul unui sistem in timp, prin evaluarea modificarilor principalelor caracteristici care il definesc. S. nu asigura atingerea unui optim in sens matematic, dar permite realizarea unei bune cunoasteri a comportamentului variabilelor in interiorul modelului, sub influenta unor modificari. O asemenea cunoastere permite apropierea de solutia optimala. S. ofera unica posibilitate de a studia comportamentul dinamic al sistemelor complexe, deoa-recej ea nefiind constnirosa de limitele schemelor matematice, poate descrie sistemul studiat in maniera cea mai convenabila pentru obiectivele si posibilitatile operative ale utilizatorului. Pentru prima oara s. a fost utilizata pe scara larga in domeniul constructiilor de avioane, de unde s-a raspindit rapid si in celelalte domenii, inclusiv in cel dl marketingului. Dupa certitudinea factorilor si tipul de date si parametri care constituie sistemul, procesele de s. pot fi deterministe sau stohastice. S. din domeniul marketingului folosesc modele stohastice, deoarece fenomenele de marketing cele mai adesea au caracter aleator. Dupa viteza de simulare, deosebim : s. in timpi reali si s. in timpi accelerati. Contractia timpului este una din cele mai importante caracteristici ale s. logistice sau economice, in cadrul marketingului se folosesc numai simularile in timpi accelerati. Din punct de vedere al punerii in practica a modelelor de s. pe calculatorul electronic, distingem s. tactica - in cazul in care un fenomen organizatoric este descris complet printr-o reprezentare matematica, iar simularea acestui fenomen permite studierea sa in timp, facind sa varieze unele conditii sau unii parametri (exemplu studiul traficului feroviar intre doua statii) si strategica ' in cazul in care intervin intr-un mod determinant deciziile si actiunile umane. In literatura de specialitate asemenea simulari sint desemnate prin termenul anglo-saxon de menmachine simulation". In cadrul s. strategice decizia oamenilor actioneaza explicit asupra evolutiei sistemului studiat, iar starea fenomenului la momentul t. depinde de starile anterioare. In marketing se folosesc cu prioritate s. strategice deoarece un sistem de marketing evolueaza, in general, sub efectul conjugat al deciziilor oamenilor si q factorilor exteriori, iar decizia din prezent trebuie sa tina cont de consecintele deciziilor precedente si nu poate ignora nici o posibilitate de alegere al viitoarelor decizii. In aceste conditii, numai un model de simulare complex si dinamic poate permite sa se testeze, sub o forma imaginara evolutiile posibile ale sistemului in diferite conditii impuse. S. gaseste un cimp larg de aplicare in domeniul deciziilor de marketing, in domeniul previziunilor, precum si in cercetarea comportamentelor. Cele mai importante tehnici de simulare folosite in domeniul marketingului sint : metoda Monte Carlo(, programarea euristica(, jocurile experi-mentale( etc.
|