CULRURA ORGANIZATIONALA
Concept viu disputat si incarcat
de multiple semnificatii, cultura organizationala are meritul de a aduce in
atentia managementului organizatiei importanta factorului uman si a fenomenelor
identitare in cadrul intreprinderilor. Lansat pe la inceputul anilor '80 in
Statele Unite, cultura organizationala si, in general, culturalismul a cunoscut
o expansiune rapida, astazi constituind nucleul teoretic al unei noi scoli in
stiinta managementului: scoala managementului cultural. Din acest moment,
literatura de management a inceput sa popularizeze faptul ca excelenta unei
organizatii este data de modurile comune prin care membrii ei au invatat sa
gandeasca, sa simta si sa actioneze. Asadar, este greu de crezut ca in zilele
noastre, un studiu asupra comportamentelor, relatiilor si structurilor
organizationale se poate realiza fara luarea in considerare a culturii.
Domeniul culturii
organizationale a atras atentia cercetatorilor indeosebi dupa ap 828i84i aritia lucrarii
renumitilor T. Peters si R. Waterman In Search of Excellence. Cei doi autori au
avut un aport major la raspindirea acestui concept deoarece, prin numeroase cazuri
concrete, au demonstrat ca exista o corelatie intre dimensiunile culturii
organizationale si performantele obtinute de companii de renume. Cu multi ani
inainte de aparitia acestui best-seller, conceptul de cultura a fost introdus
in cimpul organizarii de Herbert Simon, unul dintre cei mai citati autori in
stiinta manageriala, cu insemnate contributii in teoria elaborarii deciziilor.
Herbert Simon a incercat sa exploreze lumea necunoscuta a sentimentelor si a
examinat consecintele acestora asupra functionarii organizatiilor, ajungind la
asa-numita 'rationalitate limitata', termen cheie pentru definirea
culturii organizationale.
Pentru teoria clasica a
organizatiilor (ne referim aici la F. W. Taylor sau H. Fayol) comportamentul
uman nu a ridicat niciodata vreo problema. Pentru primii teoreticieni in
stiinta manageriala, aspectele negative nu erau rezultatul irationalitatii
comportamentului angajatilor in munca, ci rezultatul unor structuri
organizatorice prost realizate. In opozitie cu aceasta opinie, miscarea
relatiilor umane a scos in evidenta importanta sentimentelor si a factorilor
afectivi, psihologici in explicarea comportamentului in organizatie.
In acest context, Herbert Simon reuseste o deconstructie a modelului clasic al
rationalitatii, propunind termenul de rationalitate limitata. In elaborarea
conceptelor, Simon a plecat de la considerentul ca teoria organizatiilor nu-si
gasea utilitatea si justificarea decit daca se admitea ca rationalitatea umana
este supusa unor limite. Aceste limite depindeau de mediul organizational in
care se afla individul, mai precis de valorile proprii, credintele, traditiile
si mostenirile ce confera fiecarei organizatii o identitate. Rationalitatea
este 'cultural limitata' pentru ca, sustine Herbert Simon, organizatia
poate avea o structura bine definita in masura in care exista frontierele
rationalitatii. Daca aceste frontiere variaza intr-un mod repetat si
imprevizibil, organizarea nu poate fi stabila.
Contributia lui Herbert
Simon la conturarea, pentru prima data, a conceptului de cultura
organizationala avea sa puna sub semnul intrebarii modelul de actiune rationala
si sa redescopere necesitatea si virtutiile unui mecanism de functionare
emotional, colectiv. In timp, rezultatele acestei incercari nu au fost
neglijabile deoarece asistam astazi la dezvoltarea si afirmarea unei noi
discipline distincte ce poarta numele de cultura organizationala, cursurile de
acest gen nelipsind din pregatirea obligatorie a specialistilor in management.
Pornind de la notiunea de cultura, trebuie sa aratam ca antropologii dezbat
inca sensul exact al acestui concept, fara sa fi ajuns la un consens. Pentru P.
H. Chombart de Lauwe cultura este un produs al societatii care inglobeaza
ansamblul cunosintelor, al modelelor de practici, al sistemelor de valori si
reperezentari, al simbolurilor, al miturilor care se impun indivizilor. Ea are
la randul ei o actiune asupra indivizilor, fiind traita in practicile muncii,
in raporturile sociale, in utilizarea timpului liber, in aspiratii, in
proiecte, in actiune. G. Rocher considera cultura ca fiind ansamblul
modalitatilor da a gandi, simti si actiona, mai mult sau mai putin formalizate,
care, fiind insusite si comune mai multor persoane, folosesc la constituirea
unor persoane in colectivitate sociala distincta.
O opinie pertinenta o
constituie si cea a lui G. Hofstede, conform careia cultura este un fenomen
colectiv, deoarece este acceptata cel putin partial de oameni, care traiesc sau
au trait in acelasi mediu social, unde a fost invatata; este programarea
colectiva a gandirii, care distinge membrii unui grup de un altul.
Cultura organizationala, la
randul ei, reprezinta un complex de comportamente, practici si sisteme de
valori care asigura si guverneaza coeziunea membrilor sai. Bazele culturii
organizationale stau in cultura nationala pentru ca regulile, normele, valorile
regasite intr-o organizatie isi au sorgintea in regulile, normele si valorile
promovate la nivelul culturii nationale. Cultura organizationala, asadar, nu se
confunda cu viziunea, misiunea sau strategia organizatiei. La fel, prin cultura
nu vom intelege civilizatia sau rafinamentul mintii, ci 'software'-ul
mental.
Pentru Edgar Schein, cultura organizationala vizeaza citeva elemente
constitutive: regulile de comportament, normele care se dezvolta in cadrul
grupelor de munca, valorile dominante adoptate de organizatie privind
produsele, filosofia care calauzeste politica unei organizatii fata de
partenerii de afaceri, regulile stabilite intr-o organizatie pentru
functionarea ei eficienta, spiritul si climatul ce caracterizeaza organizatia
in mediul intern si in relatiile cu mediul inconjurator.
Desi majoritatea tratatelor
definesc cultura organizationala drept impartasirea unor valori comune, aceasta
abordare nu mai este suficienta pentru a explicita caracterul complex al
acestei notiuni. Daca acceptam doar aceasta ipoteza, suntem obligati sa trecem
cu vederea implicatiile pe care le au antagonismele si conflictele sociale.
Desi fiecare organizatie are propria reprezentare identitara, totusi ele nu
sunt ocolite de conflict. Pluralitatea si divergenta intereselor sunt tot
atitea elemente purtatoare de tensiuni in cadrul organizatiei, ceea ce
relativizeaza continutul culturii organizationale.
Alte ipoteze, exprimate de
Renaud Sainsaulieu, arata ca la baza notiunii de cultura organizationala sta
aderarea indivizilor la un proiect mobilizator. Organizatia nu se limiteaza
doar la un spatiu de manifestare a unor practici, valori si ritualuri
colective, ci ar mobiliza si fortele membrilor sai intr-un proiect care implica
atingerea unor obiective strategice. De asemenea, notiunea implica abordarea
organizatiei ca o microsocietate capabila sa instituie regulile functionarii ei
sociale interne. In opinia noastra, aceasta ipoteza exprimata de cercetatorul
francez este refuzata categoric de noile schimbari ce au avut loc in domeniu.
Organizatia actuala nu mai constituie un univers inchis, relativ stabil, ci un
sistem deschis care nu poate fiinta independent de mediul in care-si desfasoara
activitatea, mediu de la care primeste stimuli, oportunitati sau restrictii.
Importanta studierii culturii organizationale este data de valentele practice
pe care le prezinta acest instrument utilizat, tot mai des, in potentarea
performantelor firmei. Diagnosticarea dimensiunilor culturii organizationale
permite observarea comportamentului uman in organizatie si punerea in valoare a
realitatilor organizatiei relevante pentru functionarea acesteia. Cultura poate
contribui atit la adaptarea in fata mediului extern, dar si la nevoia de
integrare interna prin aderenta intregului personal la obiectivele strategice
ale organizatiei, coeziunea grupelor de munca fiind vitala pentru functionarea
eficienta a organizatiei.
O teza larg impartasita de
specialisti si argumentata din punct de vedere psihanalitic de cercetatoarea
americana Karen Horney arata ca situatiile conflictuale sunt determinate de
factori culturali, ceea ce, in termeni specifici, inseamna ca sunt generate de
perturbari aparute in relatiile umane. Observatii apropiate a facut si
reputatul G. Hofstede care a demonstrat prin studii comparate laborioase, ca
organizatiile si managementul sunt puternic penetrate de cultura, ca organizatiile
si managementul au o mare determinare culturala. In urma unor investigatii,
Hofstede a stabilit modele culturale pornind de la cinci dimensiuni
complementare si adverse. Sunt cinci dimensiuni suficiente pentru a releva
principalele cauze ale socurilor si conflictelor interculturale, suficiente
pentru a interpreta comportarea organizatiilor si a managementului intr-un
context cultural dat: distanta fata de putere mare/mica,
individualism/colectivism, feminitate/masculinitate, nivelul ridicat/scazut de
evitare a incertitudinii si abordare pe termen lung /scurt.
Utilizind aceste dimensiuni
putem identifica cel putin doua perspective total diferite in ceea ce priveste
abordarea situatiilor conflictuale. Modelul cultural american este prin excelenta
conflictual, caracterizat de individualism, accentuarea autointeresului si un
puternic dinamism la nivelul mentalitatilor dar, in acelasi timp, dominat de
valorificarea diferentelor, contradictiilor si a controverselor in beneficiul
dezvoltarii.
Nu acelasi lucru se poate spune despre modelul suedez si cel japonez,
caracterizate de un grad scazut de reactivitate emotionala, conformism,
dependenta fata de norme si, in general, de un nivel de egalitarism rar
intilnit in lume. Japonia si Suedia constituie puncte de atractie pentru orice
analist deoarece, pe baza principiilor etice, morale adinc inradacinate in
mediul cultural, au reusit sa construiasca adevarata pace sociala. Desi la
nivelul relatiilor umane 'exceptionalismul' american este depasit de
armonia si loialitatea atit de caracteristice modelului japonez si suedez,
exemplul oferit de aceste tari demonstreaza inca o data ca valorile si normele
culturale trebuie sa constituie principale puncte de reper in analiza mediului
economic.
In raport cu dimensiunile culturii organizationale, la nivel micro-economic,
conflictul poate fi privit si ca o sursa principala de introducere a
schimbarii. Daca mentinerea culturii organizationale este un demers relativ
usor pentru managementul unei organizatii, mult mai dificila se dovedeste a fi
schimbarea culturii organizationale. Un mijloc privilegiat de producere a
schimbarii il reprezinta conflictul, privit ca proces constructiv de stimulare
a performantelor organizationale.
Comportamentele si atitudinile
sunt dificil de schimbat ceea ce inseamna ca dimensiunile culturii
organizationale sunt invariabile pe o perioada indelungata de timp. Din aceasta
cauza, cultura organizationala se poate afla in imposibilitatea de a evolua
conform noilor deziderate impuse de mediul economic, situatie des intilnita in
firmele din tara noastra. Practica manageriala arata ca organizatiile se
impotrivesc schimbarii prin forta normelor, a obisnuintelor si prin rigiditatea
structurilor, ceea ce conduce la un puternic retard fata de noile conditii de
pe piata.
Normele impuse de cultura organizationala stabilesc ceea ce este dezirabil sau
indezirabil, comportamentele adecvate sau nedorite intr-o organizatie, in lipsa
acestora fiind grav afectata functionarea optima a organizatiei. Pe de alta
parte, normele prezinta dezavantajul ca favorizeaza aparitia unor atitudini
retrograde, de respingere a noului, a inovatiei, cu efecte negative in planul
eficientei economice. Noi credem ca forta conflictului de schimbare a culturii
organizationale rezulta tocmai din capacitatea lui de mobilizare, de
revitalizare a normelor existente sau de introducere a unor noi norme, in pas
cu cerintele de dezvoltare economica. Intr-o situatie conflictuala problemele
sunt mai bine constientizate si pot fi mai usor rezolvate de membrii
organizatiei, in concluzie, acceptarea conflictului ca instrument de schimbare
a culturii organizationale poate deveni un puternic atu concurential in
procesul de adaptare si integrare intr-un mediu reglat de mecanismele economiei
de piata.